قابلیت کرمان برای تبدیل شدن به قطب بزرگ اقتصادی کشور
خبر ایرانی

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 10
  • بازديد ديروز : 70
  • آي پي امروز : 8
  • آي پي ديروز : 57
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • بازديد هفته : 116
  • بازدید ماه : 881
  • بازدید سال : 2,701
  • كل بازديدها : 28,941
  • ای پی شما : 18.118.31.156
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 293
  • كل نظرات : 8
  • امروز : چهارشنبه 02 خرداد 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آرشیو

آخرین عناوین

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با تاکید بر این‌که می‌توانیم با اهتمام و همبستگی، استان را به قطب بزرگ اقتصادی کشور تبدیل کنیم، عنوان کرد: جدا از پتانسیل‌های طبیعی و بخشی استان، کرمان قابلیت‌های مدیریتی و سیاسی بزرگی دارد، به گونه ای که در گذشته و حال افراد تاثیرگذار بسیار زیادی در سطح ملی از این استان بوده ضمن آن‌که بنگاه‌ها و مدیران موفق اقتصادی خوبی نیز در استان وجود دارند که می‌توانند در توسعه اقتصادی نقش موثری داشته باشند.

ارگ بم ده‌سال پس از زلزله - کرمان

دکتر "جعفر رودری" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ‌، با اشاره به نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: بر این اساس دولت به دنبال راهکارهای پیاده سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از مرحله تدوین برنامه‌ها به سمت عملیاتی و اجرایی شدن آنهاست.
 
وی با بیان این‌که استان کرمان از 2 سال پیش با تدوین طرح مثلث توسعه اقتصادی در این مسیری که منطبق بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، حرکت کرده است، اظهار کرد: طی سال جاری بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی زیر نظر رئیس جمهور با عضویت تعداد زیادی از دستگاه‌های مرکزی و وزارتخانه‌ها شکل گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان ادامه داد: بنابراین برنامه‌ها و فعالیت‌ها در مقاطع مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی که بتواند در اقتصاد ایجاد تحرک و پویایی و رشد پایدار داشته باشد، در دستور کار این ستاد قرار خواهد گرفت که این حداقل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان این‌که اقتصاد باید مقاوم باشد، اظهار کرد: بیش از 12 برنامه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی احصاء شده است، که این برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در راستای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

دستاورد های پایلوت اقتصاد مقاومتی

رودری با اشاره به انتخاب استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی افزود: بر این اساس سه استان کشور از جمله استان کرمان، به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده‌اند و وزارت کشور به نیابت از ستاد مرکزی بطور ویژه این سه استان را رصد و کارهای آنها را دنبال می‌کند.

رودری افزود: سه استانی که به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی مطرح شده‌اند مانند این است که در یک فضای ویژه که مختص این سه استان است، با قدرت موضوعات آنها پیگیری و دنبال می‌شود.

وی با بیان این‌که ساده‌ترین معنای انتخاب استانی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی این است که موضوعات 28 استان جدا و این سه استان به صورت ویژه در وزارت کشور با اختیارات ستاد اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود، تصریح کرد: فرصت مناسبی برای این سه استان است که برنامه‌ها و سیاست‌هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی است، با دغدغه و بروکراسی پایین‌تر، هم‌چنین بدون واسطه و به شکل مستقیم در وزارت کشور مطرح کنند و به شکل ویژه رصد و نسبت به حل و فصل آنها اهتمام جدی ورزیده می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با بیان مفهوم پایلوت این است که امروز کرمان این فرصت را دارد از طریق طرح و ارایه مسایل و مشکلات مربوط به حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری با مسئولین ملی حل و فصل نماید، افزود: این فرصت اکنون فراهم است تا از پتانسیل پیگیری وزیر کشور برای صدور مجوزها با تشکیل جلسات روزانه و هفتگی مباحث و مشکلات مطرح و حل گردند.

نیپا چیست؟

وی با اشاره به این‌که دبیرخانه اصلی این ستاد در سازمان برنامه‌ریزی کشور است، گفت: ساز و کار و قالبی که برای اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود تحت عنوان نظام پیگیری و پایش پیشبرد اقتصادی(نیپا) نام دارد که در آن مدیریت طرح، هدف طرح، برنامه زمان بندی، چگونگی اجرا و الزامات مدنظر قرار گرفته است و به عبارت دیگر طرحی که قابلیت اجرایی نداشته باشد به خودی خود در این پروسه حذف می‌شود.

رودری اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طرح‌ها و پروژه‌هایی که قابلیت اجرایی شدن را در کشور دارند، بر اساس فرایندی که تعریف شده، ابتدا در ستاد اقتصاد مقاومتی استان به تصویب می‌رسد، سپس در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور و سازمان برنامه‌ریزی پس از بررسی به استان ابلاغ می‌شود و در نهایت پیگیری مربوطه صورت خواهد گرفت.

وی ابراز کرد: همه استان‌های کشور از امکانات و ظرفیت‌هایی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بهره مندند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان مرکزیت ستاد هر 31 استان را رصد و این چنین نیست که چون ما پایلوت هستیم، از حمایت‌ها و ظرفیت‌های این ستاد محروم شده باشیم. در عین حال استان‌هایی که پایلوت شده‌اند، این ظرفیت را دارند که مباحث خود را به طور خاص از طریق وزارت کشور با تشکیل جلسات هفتگی و روزانه مطرح نمایند که به پیشبرد توسعه استان کمک شایانی می‌کند.

ظرفیت‌های استان برای پایتخت اقتصادی کشور

رییس سازمان برنامه و بودجه استان با بیان این‌که استان کرمان دارای این قابلیت است که به عنوان یک استان مهم و تاثیرگذار در سطح ملی نقش ایفا کند، اظهار کرد:  استان کرمان قطب بزرگ معدنی در سطح ملی و فراملی است، به گونه‌ای که حدود 40 درصد ارزش افزوده معادن غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است، ضمن آن‌که حدود 7.5 درصد ارزش افزوده کل تولید کشاورزی در استان کرمان است که نشان دهنده پتانسیل عظیم این بخش در استان است.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه صنایع تولیدی و تبدیلی بخش کشاورزی، با توجه به شرایط خاصی که در بخش کشاورزی استان وجود دارد، این بخش نیز می‌تواند از قابلیت ویژه‌ای برخوردار باشد، ضمن آن‌که در بخش تکمیل و توسعه زنجیره تولید و فرآوری محصولات معدنی نیز اگر زنجیره فولاد و سایر محصولات معدنی تکمیل گردد می‌توانیم اشتغال بسیار زیادی را در استان ایجاد کرده و این امر تولید ارزش افزود بالایی در برخواهد داشت.

رودری اظهار کرد: در بخش خدمات نیز استان کرمان از قابلیت‌های ویژه‌ای در حمل و نقل به لحاظ قرارگیری در کریدور ارتباطی «شمال- جنوب» و «شرقب غرب» برخوردار است، هم‌چنین وجود چند منطقه خاص ویژه اقتصادی و 5 فرودگاه فعال در استان، حاکی از ظرفیت‌های موجود استان کرمان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با تاکید بر این‌که می‌توانیم با اهتمام و همبستگی استان را قطب بزرگ اقتصادی کشور تبدیل کنیم، عنوان کرد: جدا از پتانسیل‌های طبیعی و بخشی استان، کرمان دارای قابلیت‌های مدیریتی و سیاسی بزرگی است، به گونه‌ای که در گذشته و در حال افراد تاثیرگذار بسیار زیادی در سطح ملی از این استان بوده ضمن آن‌که بنگاه‌ها و مدیران موفق اقتصادی خوبی نیز در استان وجود دارند که می‌توانند در توسعه اقتصادی نقش موثری داشته باشند.

کرمانی‌ها کارگران سایر استان‌ها؟!

وی در پاسخ به این دغدغه که با سرمایه‌گذاری عظیم در بخش معادن آیا قرار است، کرمانی‌ها کارگران سایر استان‌ها شوند؟ به خبرگزاری ایسنا گفت: طبق سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استان، تکمیل زنجیره فولاد و سایر معادن مهم‌ترین هدف است، به طوری که فرآوری این محصولات و تبدیل محصول نهایی باید در استان کرمان صورت گیرد.

رودری با تاکید بر این‌که باید از ظرفیت معادن نهایت استفاده را ببریم، تصریح کرد: این برداشت که در صورت فعال شدن معادن، کرمانی‌ها، کارگران سایر استان‌ها می شوند، صحت ندارد و طبق سند توسعه و پایه‌ای استان؛ زنجیره چرخه تولید و فرآوری محصولات باید در استان تکمیل گردد و اگر فرایند توسعه را به سطح تولید محصولات نهایی در استان سوق دهیم، ارزش افزوده بالایی برای کرمان ایجاد خواهیم کرد.

تقسیم استان به 8 زون اقتصادی

وی در پاسخ به این‌که بر چه اساس و سیاستی استان را به 8 زون اقتصادی تقسیم کرده‌اید؟ گفت: این ایده بسیار خوب استاندار بوده است تا از طریق مشارکت بخش خصوصی، تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری، جذب ایده‌ها و خرد جمعی بتوان اقتصاد را مردمی کنیم، زیرا که هدف اصلی و اساسی اقتصاد مقاومتی نیز مردمی بودن آن است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با تاکید بر این‌که استفاده از اقتصاد مردمی موجب استفاده از ظرفیت‌های استان و در نهایت توانمندشدن اقتصاد و خلق ثروت درون‌زایی خواهد شد، معتقد است: باید پذیرفت که اعتبارات و منابع دولتی محدود است و اجرای برنامه‌ها با بودجه دولت امکان پذیر نیست. از طرف دیگر علم اقتصاد ثابت می‌کند که هر کجا دولت بطور مستقیم در اقتصاد مداخله نموده است، باعث پایین آمدن کارایی و افزایش هزینه‌های تولید شده است که در نهایت مصرف کنندگان آن جامعه متضرر اصلی خواهند بود.

وی با بیان این‌که وظیفه دولت، حاکمیت است، تصریح کرد: دولت باید هدایت‌گر و تسهیل کننده توسعه بوده و امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار نماید. در بحث اقتصاد مقاومتی ایجاد الگو و چهارچوب مدیریتی مهم‌ترین اصل است و برای پایداری اقتصاد باید اتکای به منابع دولتی، حداقل ممکن باشد.

رودری با بیان این‌که، استاندار خواستار این بود که از نظرات و ایده‌های بخش‌های غیر دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استفاده کنند، اظهار کرد: تجربه حضور بخش خصوصی در شهرستان قلعه گنج بسیار خوب و موفقیت آمیز بود، به طوری که امروز شاهد این امر هستیم که در کنار خدماتی که دولت ارایه می‌کند، اتفاقات بسیار خوبی توسط بخش غیردولتی در این منطقه در حال رخ دادن است، ضمن این‌که این الگو قابل تسری برای سایر بخش‌های دیگر نیز  هست.

وی افزود: لذا 8 زون اقتصادی که در استان مطرح شده است، مناطق براساس همگن بودن، تناسب فعالیت های اقتصادی، مناسبات اقتصادی و مراودات و هم‌چنین پیوستگی جغرافیایی نیز مدنظر قرار گرفته و تقسیم بندی شده‌اند.

انتخاب بنگاه‌های اقتصادی بر چه اساسی است؟

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان در پاسخ به سوال انتخاب بنگاه‌های اقتصادی بر چه اساسی است؟ به ایسنا گفت: بنگاه‌های اقتصادی بزرگی که دارای تجارب اقتصادی در عرصه بین‌المللی، ملی و استانی باشند که بتوانند به مردم خدمت رسانی و هم‌چنین از لحاظ اقتصادی، تاثیرگذار باشند مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که ساختار دولتی نتوانسته است از همه این ظرفیت‌ها به نحو احسنت استفاده نماید، بنابراین به دنبال افراد و شرکت‌هایی هستیم که بتوانند این اتفاق را رقم بزنند.

رودری با اشاره به این‌که مردم باید به این واقعیت دست یابند که خودشان آستین بالا بزنند، اظهار کرد: ما به دنبال تبدیل سرمایه‌های راکد به سرمایه‌های مولد هستیم تا پویایی در اقتصاد استان صورت گیرد و این مهم نیز با کمک بخش خصوصی و مردم عملیاتی خواهد شد.

گام دوم مثلث توسعه اقتصادی در هاله‌ای از ابهام

وی در پاسخ به این سوال که بیان شده است، گام دوم مثلث توسعه اقتصادی، کوچک کردن دولت است، اما شاهد بودیم در سفر ریاست جمهور به کرمان 11 هزار نفر تقاضای کار داشته‌اند، اعلام کرد: 11 هزار نفر عدد دور از ذهنی نیست. بطور طبیعی در اقتصادهای جهان، نرخ بیکاری بر اساس سهمی از جمعیت فعال، 3 تا 5 است و قطعا آمار بیکاری فرا تر از این عدد است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان ادامه داد: اما آنچه که اشاره کردید، اگر دولت کوچک شود آیا به بیکاری دامن می‌زند؟ یا خیر؟ قطعا هدف این است که از طریق ساز و کارهایی که ایجاد می‌شود بتوانیم بیکاری را از طریق ورود بخش خصوصی به میدان کم کنیم.

رودری با بیان این‌که هرچه اقتصاد دولتی‌تر باشد، عرصه را برای فعالیت و رقابت برای بخش خصوصی تنگ‌تر خواهد کرد، اظهار کرد: امروز شاید یکی از قدرتمندترین رقبا برای فعالیت اقتصادی، دولت و شرکت‌هایی که به نوعی وابسته به دولت و یا به نوعی از یکسری از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند، هستند که امکان عرض اندام و ورود بیشتر بخش‌های خصوصی به میدان اقتصادی را گرفته‌اند.
 
وی تاکید کرد: دولت باید فقط به اموری که جنبه حاکمیتی و هدایت‌گری و تسهیل‌گری دارد، پرداخته و فضا را برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد نماید. از این جهت اگر خواستار اقتصاد پویا و فعال در عرصه ملی و بین‌المللی هستیم، باید اجازه خودنمایی به بخش خصوصی را داد و تا زمانی این اتفاق رخ ندهد، نمی‌توانیم به سمت رقابتی شدن پیش برویم.

رودری افزود: در اقتصاد دولتی قیمت‌ها واقعی نخواهد بود و در نتیجه نمی‌توانیم شاهد بهبود چینش فعالیت‌ها و رقابتی شدن آنها در عرصه اقتصاد باشیم، ضمن آن‌که باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت‌های نسبی که در اقتصاد دولتی است باعث بروز جهت‌دهی تخصیص منابع خواهد شد که این موضوع بزرگترین ضربه را به اقتصاد و اشتغال در بلندمدت وارد خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که دولت نیازمند بهینه شدن است، تصریح کرد: در برخی قسمت‌ها نیاز است که دولت کوچک و در بخش‌هایی از جمله ارایه خدمات نیاز است که دولت بزرگتر باشد. این اصطلاح بهینه کردن اندازه دولت یک اصطلاح درست‌تری است که در مجموع طی یک برنامه بلند مدت به نفع اقتصاد کشور خواهد شد.

همگامی دستگاه ها با سیاست ها اقتصاد مقاومتی

وی به انتقاد استاندار کرمان به برخی دستگاه‌های اجرایی در تعویق ارائه برنامه اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی نباید دستگاه‌ها اجرایی با فراغت و خیال راحت برنامه‌های اقتصادی خود را تعریف کنند، بلکه باید در حداقل زمان و بیشترین سرعت و دقت، کار صورت پذیرد.

رودری با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی کم کاری نکرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع که تعریف برنامه‌های اقتصاد مقاومتی کاری نو برای دستگاه‌های اجرایی بوده و برخی فرایندها تعریف نشده، ضمن آن‌که حجم عملیات سنگین و ابعاد گسترده‌ای دارد، بالطبع در بسیاری جاها مقداری زمان بر و نیاز به صرف انرژی زیادی باشد.

رودری اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی استان همراهی خوبی کرده‌اند و در این مرحله نمی‌توانیم نام دستگاه تحت عنوان این‌که همکاری نکرده است، را برد و برای قضاوت زود است و این موضوع در مراحل نظارت و پایش مشخص خواهد شد.