مجموعه سایت های ما
جایی برای یادگیری بیشتر

نمونه قرارداد کار موقت

0

نمونه قراداد کار موقت یکی از نمونه قراردادهای قانونی برای کارهای موقتی میان دونفر است. برای اینکه از نمونه قرارداد کار موقت باخبر شوید در ادامه همراه با وکیل حقوقی باشید.

این نکات حتی در یک نمونه قرارداد ساده کار نیز، باید رعایت شود. این شرایط، از مشخصات طرفین قرارداد آغاز می‌شود و تا تعداد نسخه‌های آن، ادامه خواهد داشت.

اول) مشخصات طرفین در قرارداد کار موقت با مدت معین قید شود.

البته در مورد مشخصات کارفرما نکته خاصی وجود ندارد و همان مشخصات معمولی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن درج می‌شود.

اما سوال مهم و اساسی در مورد مشخصات طرفین قرارداد کار موقت این است که:

در زمان تنظیم قرارداد کار موقت، از کارپذیر ( کارمندی ، کارگری ) چه مشخصاتی درخواست کنیم؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت که موارد زیر حتماً در قسمت مشخصات کارمند قید شود:

  • تاریخ تولد؛
  • مجرد یا متاهل بودن؛
  • وضعیت نظام وظیفه؛
  • تعداد فرزند؛
  • نوع مدرک تحصیلی؛
  • در کنار مشخصات شناسایی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن.

دوم) مدت قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت مشخص شود.

چون هدف شما از تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین آن است که به صورت موقتی در جایی فعالیت کنید یا کسی را به صورت غیر دائمی استخدام کنید؛ پس لازم است که تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد دقیقاً قید شود. لطفاً این نکته مهم را فراموش نکنید.

سوم) موضوع کار در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت به طور دقیق تعیین شود.

برای چه کاری اقدام به تنظیم قرارداد کار موقت کرده‌اید؟ می خواهید برای کارفرما چه کاری را انجام دهید یا اگر شما کارفرما هستید، دقیقاً چه کاری را از کارپذیر انتظار دارید؟ لطفا به طور روشن و بدون ابهام نوع کار را در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین مشخص کنید. اگر جملات کلی و پر از ابهام در مورد نوع کار و موضوع آن در متن قرارداد به کار رفته‌است از امضای آن خودداری کنید. ضمن این‌که ابهام بی حد و اندازه در این مورد، باعث می‌شود که قانون گذار نیز، چنین قراردادی را باطل بداند.

بنابراین اگر بنا به هر دلیلی مجبور به رفع اختلاف از طریق مراجعه به اداره کار شوید؛ قاضی ممکن است به نفع شما رای ندهد و محکوم گردید.

چهارم) ساعات کار قرارداد کار موقت به طور مفصل بیان شود.

با وجود این که امروزه و در زمان تنظیم قرارداد کار موقت ، در جامعه ما تخلفات زیادی در خصوص ساعت کار کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) صورت می‌گیرد اما توصیه می‌کنیم که برای آن‌که در آینده دچار مشکل نشوید در قرارداد قید کنید که ساعت کار مطابق قانون کار می‌باشد.

فرقی نمی‌کند که کارفرما یا کارپذیر هستید!

برای این‌که بعداً دچار مشکل بزرگ‌تری مثل جریمه‌های اداری نشوید، مطابق قانون و لااقل بر اساس حداقل حقوق مقرر در قانون کار عمل کنید.

البته می توانید نمونه قرارداد موقت کار را به صورت کار ساعتی تکمیل کنید.

پنجم) محل انجام کار را با نشانی دقیق در قرارداد کار موقت بنویسید.

در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین ، حتماً محل انجام کار را مشخص کنید. البته منظور ما از تعیین محل انجام کار این نیست که مثل نوشتن نشانی منزل در برخی فرم‌های اداری، جزئیات را به طور مفصل در این مورد بنویسید. نه! حتی اگر می‌خواهید یک نمونه قرارداد کار در منزل تنظیم کنید؛ همین که شهر محل انجام کار موقت را تعیین کنید و مثلاً در قرارداد قید شود که محل کار مثلاً در شیراز است کفایت می‌کند

ضمناً! در مورد امکان یا عدم امکان تغییر محل انجام کار توسط کارفرما، در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین به توافق برسید. به‌عبارت دیگر، مشخص شود که آیا کارفرما می‌تواند کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) را برای انجام کار به شهر دیگری منتقل کند یا خیر؟

ششم) دستمزد و مابقی مبالغ و حقوق را به طور مفصل توضیح دهید.

همان‌طور که عرض کردیم و پیشنهاد دادیم، لطفاً از حداقل‌های قانونی حقوق و مزایا ، مثل حق الزحمه ، سابقه کار ، حق اولاد و حق مسکن مبلغ پایین‌تری را در نمونه قرارداد موقت کار قید نکنید. بر همین اساس نمونه قرارداد کار ساعتی بدون بیمه که در برخی وب‌سایت‌ها دیده می‌شود یک نمونه توافق نامه کاری غیرقانونی است. زیرا بیمه حق قانونی کارگر محسوب می‌شود. البته قراردادهایی مانند قرارداد پیمانکاری تک نفره وجود دارد که آن قراردادها نیز، شرایط قانونی خود را دارد.

هر سال وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق و مزایا را تعیین می‌کند و به اطلاع عموم می‌رساند. شما می‌توانید از طریق صفحه رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی از این حداقل‌ها مطلع شوید. اگر می‌خواهید حقوق را به صورت دستمزد ساعتی یا دستمزد روزانه دریافت یا پرداخت کنید، در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین به جای عبارت «حقوق ماهیانه» از عبارت «دستمزد ساعتی» یا «دستمزد روزانه» استفاده کنید.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کار موقت است و در بخش نمونه قرارداد رکلا وجود دارد توجه کنید.

نکته مهم در مورد حق اولاد، سقف تعداد فرزندان است. در گذشته، این سقف به تعداد دو فرزند بود. یعنی در صورتی که کارگر یا کارمندی، بیش از دو فرزند داشت در هر حال، به تعداد دو فرزند از حق اولاد بهره مند میشد اما در حال حاضر این سقف برداشته شده است. بر همین اساس، کارگران و کارمندان به تعداد فرزندان خود، مستحق دریافت حق اولاد خواهند بود.

هفتم) وضعیت تعطیلات را در زمان تنظیم قرارداد کار موقت را مشخص کنید.

وقتی مشغول تنظیم قرارداد کار مدت معین یا تنظیم قرارداد کار موقت هستید در خصوص تعطیلات تعیین تکلیف شود.

پیشنهاد می‌کنیم در این مورد، با توجه به الزامی بودن رعایت قوانین و مقررات کار، مرخصی‌های هفتگی و سالانه را مطابق قانون کار اعلام کنید.

در این صورت، روز جمعه، روز تعطیل هفتگی با مزد است.

تعطیلات رسمی برابر با تعطیلات رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

هشتم) مرخصی کارپذیر در متن قرارداد کار مدت معین تعیین شود.

در مورد مرخصی‌های کارگر از جمله مرخصی استحقاقی ، در فرم قرارداد کار موقت ، همه چیز را مطابق مقررات قانون کار اعلام کنید.

نهم) تعهدات کارفرما و کارپذیر در زمان تنظیم قرارداد کار موقت شرح داده شود

جزئیات تعهداتی که کارفرما و کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) بر عهده دارند در تنظیم قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین مشخص شود. در واقع هر چیز مهمی را که دو طرف قرارداد در مورد آن توافق کرده‌اند در متن فرم قرارداد کار موقت ، به صورت روشن و بدون ابهام بنویسید.

به توافق شفاهی اکتفا نکنید تا بعداً در این مورد دچار مشکلات مالی و حقوقی نشوید. مثلاً در قرارداد تاکید کنید که کارفرما وظیفه دارد تمامی تکالیف قراردادی خود به‌ویژه پرداخت حقوق را به‌صورت کامل انجام دهد یا تاکید کنید که کارپذیر تعهد کرد در صورت ورود خسارت به اموال کارفرما، خسارات را جبران کند. شما می‌توانید جهت تضمین تعهدات کارپذیر، یک یا چند ضمانت از ایشان دریافت کنید و قانون این حق را از کارفرما نگرفته است.

دهم) نسخه‌های قرارداد در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت قید شود.

حتماً در فرم قرارداد کار موقت قید شود که این قرارداد در چهار نسخه متحد المتن تنظیم گردیده است.

  • یک نسخه از آن نزد کارفرما باقی می‌ماند.
  • یک نسخه به کارپذیر تحویل داده می‌شود.
  • یک نسخه نزد تشکل کارگری (در صورت وجود) تحویل داده می‌شود.
  • و یک نسخه توسط کارفرما به اداره کار و رفاه اجتماعی تقدیم می‌گردد.

البته این وظیفه مطابق با قانون کار به عهده طرف‌های قرارداد کار است.

متن نمونه قرارداد کار موقت

بر اساس مفاد ماده ۲ قانون کار جمهوری اسلامی ایران ، این قرارداد کار بین

شرکت /آقای / خانم : …………………………………… فرزند …………….. دارای شناسنامه شماره ……………… صادره از ………… ساکن ……………………………………………………………………  که در این قرارداد به اختصار (کارفرما ) نامیده می شود.

و آقای / خانم : …………………………………….. فرزند …………….. دارای شناسنامه شماره ……………… صادره از ………… ساکن ……………………………………………………………………………..که از این پس (کارگر) نامیده می شود منعقد می گردد.

تبصره : اینقرارداد جهت کار موقت با توجه به بند (و ) از ماده ۱۰ قانون کار بین طرفین  تنظیم گردیده است.

۱-  مدت قرارداد :

مدت این قرارداد ……………… ماه است که شروع آن از تاریخ …………….. و پایان آن تاریخ ………………… می باشد و محل انجام کار ، واقع در محل ……….. به نشانی ……………………………………… می باشد.

تبصره :  ۳ ماه از ابتدای مدت این قرارداد جنبه آزمایشی دارد و در حین و پایان مدت مذکور چنانچه نحوه خدمت کارگر فوق الذکر مورد تایید کارفرما نباشد طبق مقررات قانون کار به این قرارداد خاتمه داده خواهد شد.

۲-  موضوع قرارداد :

انجام خدمت در قسمت  ……………. شرکت می باشد  و آقای / خانم ………………. متعهد است که وظایف محوله را با رعایت مقررات و طبق شرح وظایف ابلاغ شده به ایشان انجام دهد .

۳-  ساعت کار :

ساعت کار شرکت معادل ۴۴ ساعت کار در هفته می باشد و در صورت  انجام کار اضافی ، طبق مقررات قانون کار مزایای اضافه کار به کارگر پرداخت خواهد شد .

۴-     حق السعی :

۴-۱) حقوق ماهیانه : ………………. ریال

۴-۲) حق جذب ماهانه : ……………. ریال

۴-۳) خواربار و مسکن : …………… ریال

۴-۴) کمک عائله مندی :……………….. ریال

۴-۵) سایر مزایا : ……………………. ریال

تبصره : مالیات بر حقوق و مزایا و کسورات مربوط به حق بیمه تامین اجتماعی و سایر کسورات قانونی از دریافتی ماهانه کارگر کسر و خالص پرداختی از طرف کارفرما به نامبرده  پرداخت خواهد شد.

۵) خانم / آقای ……………….. طی مدتی که برای شرکت کار می کنند حق استفاده از تعطیلات  رسمی و مرخصی استحقاقی سالیانه را براساس مقررات قانون کار دارا خواهد بود.

۶) این قرارداد پس از پایان خدمت از سوی هر یک از طرفین قابل فسخ خواهد بود ولی در حین اجرای آن نیز با توافق طرفین و پرداخت حق سنوات معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی در ازای هر سال خدمت می توان این قرارداد را فسخ کرد مشروط بر اینکه این تصمیم یک ماه قبل به طرف مقابل اعلام شده باشد.

۷) خانم / آقای ……………….. با دریافت مبلغ مذکور هر گونه ادعای بعدی در مورد دریافت مزایای پایان قرارداد کار را از خود سلب می نماید.

۸) اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد ، بدواً از طریق سازش بین طرفین حل و فصل و در صورت عدم سازش در مراجع حل اختلاف مذکور در قانون کار حل و فصل خواهد شد.

۹) بقیه مواردی که در این قرارداد پیش بینی نشده باشد بر اساس قانون کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود .

این قرارداد در ۹ بند و ۳ تبصره و ۳ نسخه در تاریخ ………………… تنظیم و به امضاء طرفین رسید به هریک نسخه ای تسلیم شد.

                        امضاء کارفرما ء                                                                        امضاء کارگر

مطلب هدیه وکیل حقوقی: تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در وب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.