مجموعه سایت های ما
جایی برای یادگیری بیشتر

شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

0

آگاهی از قوانین کار کمک شایانی به شما می‌کند تا با آخرین تغییرات قانون کار و شکایت از کارفرما بابت حقوق اشنا شویددر وکیل حقوقی شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات را برای شما آماده کرده ایم .

زمانی که یک کارمند قرارداد کار کتبی نداشته باشد ، اصطلاحا قرارداد شفاهی دارد. اما باید بتواند قرارداد شفاهی خود را به اثبات برساند. برای این کار می‌تواند از شهادت سایر کارمندان استفاده کند. همچنین می‌تواند پرینت بانکی خود را که نشان دهنده پرداخت های حقوقش بوده به مراجع قانونی تحویل دهد .

 

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شکایت از کارفرما بابت بیمه زمانی صورت میگیرد که کارفرما بیمه کارگر را رد نکرده باشد. از زمانی که یک کارمند در یک محلی آغاز به فعالیت می‌کند ، کارفرما موظف است تا پایان هر ماه بیمه آن شخص را رد نماید. هر فردی که به هر عنوانی باب انجام کاری مزد دریافت میکند ، مشمول قانون تامین اجتماعی است. پس باید برای آن بیمه صادر گردد حتی اگر این زمان انجام کار کوتاه باشد. نکته ای که وجود دارد این است که طبق قانون کارگران خود به خود بیمه هستند و در واقع این وظیفه کارفرماست که حق بیمه را بپردازد نه اینکه بخواهد کارگر را بیمه کند.

مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار و بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید.

قانون کار این تکلیف را بر عهده کارفرما قرار داده است تا کارگر خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید.

در نتیجه این تکلیف است و کارفرما حتی در صورت رضایت کارگر نیز، مکلف است کارگران خود را بیمه نماید.

 

بدست آوردن سابقه بیمه برای شکایت از کارفرما

ابتدا برای اینکه از سابقه بیمه خود مطلع شوید باید احراز سابقه بیمه بکنید. اینگونه متوجه خواهید شد که کارفرما شما را بیمه کرده است یا خیر.

 

مراحل احراز سوابق بیمه :

ابتدا به واحد نامنویسی شعبه بیمه مراجعه می‌کنید. باید به شعبه ای مراجعه کنید که کارگاه شما در محدوده آن شعبه باشد. سپس درخواست سابقه بیمه میدهید. و در نهایت فرم های مربوطه را پر میکنید.

 

مدارک مورد نیاز جهت ادعای سابقه شغلی افراد چیست؟

مجموعه مدارک شناسایی فرد بیمه شده که حق بیمه آن پرداخت نشده:

اصل و کپی شناسنامه
اصل و کپی کارت ملی
اگر مدعی فوت شده باشد : اصل و کپی انحصار وراثت
اگر مدعی بیمار باشد یا در موارد دیگر وکیل گرفته باشد :اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی
دفترچه بیمه ( در صورت داشتن)

 

مجموعه مدارک لازم برای شکایت از کارفرما که منجر به اثبات کار کردن کارمند در کارگاه مورد نظر می‌باشد:

حکم استخدام یا ارتقاء شغلی همچنین حکم تغییر سمت ( موارد اشاره شده باید تاریخ آن مربوط به دوره ادعای رد نشدن حق بیمه باشد)
لیست های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
لیست های حقوق کارگاه
گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی ( طبق لیستهای حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
کارت افتتاح حساب بانکی
کارت های حضور و غیاب و ورود و خروج و دفتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی)
سایر مدارک متقن
ارائه آراء صادره از سوی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ( شکایت از کارفرما مبنی بر عدم رعایت ماده ۱۴۸ ق. ک )

تذکر: در مواردی که فرد مدعی فاقد هر یک از مدارک فوق الذکر باشد ، می بایست مشخصات دقیق و نشانی تعدادی از همکاران خود در کارگاه مورد نظر را ارائه تا امکان بررسیهای لازم در اینخصوص فراهم شود.

 

آموزش شکایت از صاحب کار بابت بیمه

ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید. تا با ارائه کارت ملی خود ، احراز هویت کنید. بعد از آن یک نام کاربری و رمز به شما داده می‌شود که به وسیله آن می‌توانید وارد سامانه وزارت کار شوید

حال شما در این سامانه میتوانید شکایت خود را ثبت نمایید. توصیه میشود که از یک کارشناس کمک بگیرید تا متن درخواست خود را قانونی و صحیح بنویسید.

 

جریمه کارفرما برای پرداخت نکردن بیمه چیست؟

اولا باید تمامی بیمه کارمند را پرداخت نماید. در ثانی جریمه ای معادل ۲ تا ۱۰ برابر بیمه پرداخت نشده برای اون در نظر گرفته میشود.

 

شکایت از کارفرما بابت حقوق

برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار بروید. دقت کنید که به شعبه اداره کار مربوط به محل کار خود بروید. برای این کار هم می‌توانید از شعبه بیمه محل کار خود اطلاعات کسب کنید.
حال به شعبه اداره بروید و یک نامه از آن جا برای شعبه بیمه گذار خود بگیرید.
حال به شعبه بیمه گذار می‌روید و سوابق بیمه خود را جمع آوری می‌کنید.
حال با وابق بیمه به اداره می‌روید و قسمت واحد ارجاع. به شما فرم دادخواست داده میشود که آن را پر می‌کنید.در این فرم اطلاعات شخصی و کاری خودتان را وارد می‌کنید. همچنین دادخواست خود را نیز وارد می‌کنید.
اداره کار نامه ای به نام نامه سازش به شما می‌دهد. شما آن را به کارفرما میدهید. تا در جلسه سازش که تقریبا ۲ هفته بعد برگزار می‌شود شرکت نماید.
جلسه سازش در اداره کار انجام می‌شود. کارمند و کارفرما دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارمند ابراز می‌کنند.
یا به توافق میرسند و حقوق کارگر پرداخت میشود. یا کارفرما در جلسه حاضر نشده ، یا اینکه حاضر شده ولی به سازش نمی‌رسند که کار به جلسه تشخیص می‌رسد.
در جلسه تشخیص رای کارشناسان به ۲ طرف ابلاغ می‌شود، اگر کارمند یا کارفرما اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، کار به جلسه حل اختلاف پرونده کشیده میشود.
جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رای نهایی صادر می‌شود.

 

شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

مقدار عیدی در سال ۹۹ برابر ۳۸,۲۲۵,۴۰۰‬ ریال می‌باشد . مقدار سنوات نیز برابر ۲۶,۷۴۹,۷۹۰ ریال میباشد. توجه داشته باشید که این مقدار بر اساس حقوق هر سال محاسبه می‌گردد و در هر سال متفاوت است. ما قبلا در مقاله ای تحت عنوان جدول حقوق و دستمزد سال ۹۹ تمامی حقوق یک کارمند در سال ۹۹ را توضیح داده ایم. میتوانید با مطالعه آن از حقوق خود آگاهی پیدا کنید.

اما برای شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات باید به شعبه اداره کار که در محدوده محل کار شماست مراجعه کنید. در آنجا یک دادخواست تنظیم و پرونده تشکیل میگردد. این پرونده در هیات تشخیص بررسی می‌شود. شما مدارک لازم مثل نوع پرداخت کارفرما ، پرینت های بانکی ، قرارداد و … را ارائه می‌کنید تا در نهایت رای صادر گردد و حقوق شما احیا شود.

 

شکایت از کارفرما بابت گرفتن سفته

گرفتن سفته از کارگر در شرایط مختلف دارای قوانین و تبصره های مختلفی است. اینکه سفته با چه عنوان یاز کارگر گرفته شود ؟ آیا رسید سفته به کارگر تحویل داده شده است؟ آیا مبلغ و شماره سفته در قرارداد ذکر شده است ؟ آیا سفته سفید امضا هست یا خیر ؟ مبلغ سفته چه قدر است ؟ و سایر موارد در شکایت شما موثر است. نکته ای که هست این است که به هیچ عنوان سفته سفید امضا تحویل صاحب کار ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.